Eriikka Tuomaala Tampere Naistenviikko

Entä ne, jotka eivät saa halauksia ja ruusuja?

Kauniiden sanojen ja siirappisten somepäivitysten sijaan upeinta ovat OIKEAT TEOT. Lahjoittamalla mahdollistat naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista työtä ja puolustat heikoimpia. Naistenviikko-kampanja tähtää turvalliseen tulevaisuuteen: Vuonna 2030 yksikään nainen ei kuole parisuhdeväkivallan seurauksena. Vuonna 2030 yksikään nainen ei enää joudu vainon kohteeksi. Vuonna 2030 seksuaalinen häirintä on historiaa. ”Tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta mitä muuta voisimme tavoitella? Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomen vakavampia ihmisoikeusongelmia”, Pia Puu Oksanen sanoo. Oksanen toimii Amnestyn Suomen osastossa sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntijana. Suomi on Euroopan väkivaltaisimpia maita naisille. Joka kolmas nainen on kokenut väkivaltaa tai turvattomuutta elämänsä aikana. Seksuaalista väkivaltaa kokee noin 50 000 naista vuosittain. Kampanjassa vaaditaan päättäjiltä tahtoa, valtiolta resursseja ja viranomaisilta osaamista naisiin kohdistuvan väkivallan kitkemiseksi. Tavoitteena on, että vuonna 2030 yksikään nainen ei kuole parisuhdeväkivallan seurauksena, ei joudu vainotuksi eikä raiskatuksi. Tällä hetkellä turvakotipaikkoja on liian vähän: vuonna 2016 yli tuhat naista ei päässyt siihen turvakotiin, johon pyrki. Seksuaalirikosten uhreille on vain yksi tukikeskus, Helsingissä, vaikka niitä tarvittaisiin jokaiseen maakuntaan. ”Haluamme, että vuonna 2030 turvakotiverkosto kattaa koko maan, ja väkivaltaa kohdannut saa apua heti ja riittävän pitkään. Tähän tarvitaan rahaa valtiolta”, Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä sanoo. Naistenviikon aikana kerätään varoja järjestöjen työhön ja nimiä kannanottoon, joka luovutetaan peruspalveluministeri Annika Saarikolle huhtikuussa. Amnesty ja Ensi- ja turvakotien liitto haluavat kannustaa kaikki mukaan työhön. ”Me emme kansalaisjärjestöinä pääse tavoitteeseen yksin, vaan tarvitsemme koko yhteiskunnan mukaan sinnikkääseen ja tärkeään työhön naisten tulevaisuuden turvaamiseksi”, sanovat Pia Puu Oksanen ja Riitta Särkelä. Naistenviikko on Amnestyn Suomen osaston sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteinen kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan. Suomen naisten tulevaisuus halutaan kirjoittaa uusiksi. Järjestöt haluavat nähdä tulevaisuuden, jossa yksikään nainen ei kuole parisuhdeväkivallan seurauksena, eikä joudu raiskatuksi. Tulevaisuuden, jossa seksuaalinen häirintä on jäänyt historiaan ja turvakoteja on riittävästi. Kampanjassa kerätään varoja naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön. www.naistenviikko.fi

Lahjoita ja tue työtä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan.
2.3.2019 1.4.2019
Naistenviikko on Amnestyn ja Ensi- ja turvakotien liiton kampanja, jolla tuetaan naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista työtä.

Eriikka Tuomaala