Jaakko Ranta Turku Lahja ihmisoikeuksille, paremman maailman puolesta

Samanlaisia ihmisiä, erilaisia mahdollisuuksia

Kaikki ihmiset ovat samanlaisia, mutta kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia ihmisarvoiseen, tavalliseen elämään. Maailma on pullollaan ihmisiä, joita sorretaan, kidutetaan tai kohdellaan muuten julmasti. Oletko huomannut, että maailmassamme on normaalia jopa, että valtiot murhaavat ihmisiä (esim. Donald Trump päätti itsenäisen valtion kenraalin, iranilaisen Suleimani murhaamisesta "ennen lihamureketta ja jäätelöä" [https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006363103.html], Saudi-Arabian kruununprinssin uskotaan antaneen henkilökohtaisen käskyn suurlähetystössä tapahtuneeseen toimittaja Khashoggin paloittelumurhaan, venäläiset todennäköisesti tiesivät jäävänsä kiinni [kiinnijääminen auttaa pelotteen luomisessa] englannissa asuneen entisen venäläisvakoilija Skribalin myrkyttämisestä käyttäessään hermomyrkkyä, joka pystytään jäljittämään venäläiseksi). Lintukotomaisessa Suomessammekin on normaalia, että ihmisten todellinen oikeutus puhua arvioidaan syntyperän mukaan. Somessa ja verkossa jokainen voidaan teilata. Toimittajia uhkaillaan. Puhutaan niskalaukauksista, raiskauksista ja lasten vahingoittamisesta. Amnesty International on järjestö, joka tukee niitä, jotka uskaltavat puuttua ihmisoikeuksien loukkauksiin, tutkia väärinkäytöksiä ja puhua niistä. Me tarvitsisemme näitä ihmisiä ja he tarvitsevat meidän tässä mielessä hyväosaisten tuen.

Lahjoita ja tue Amnestyn työtä paremman maailman puolesta. Yhdessä luomme tulevaisuuden. Tulevaisuuden, jossa seksuaalinen väkivalta, syrjintä ja kuolemanrangaistukset ovat historiaa.
4.1.2020 27.1.2020
Amnesty muuttaa maailmaa riippumattomalla ja pitkäjänteisellä ihmisoikeustyöllä. Työmme jatkuu, kunnes ihmisoikeudet toteutuvat kaikille, kaikkialla maailmassa.

Jaakko Ranta